Yeni Üyelik - Şifremi Unuttum
Arama    
Gerçek mü`minler şu kimselerdir ki; Allah hatırlatıldığı zaman kalpleri ürperir; kendilerine O`nun ayetleri okunduğu zaman imanları güçlenir ve daima Rablerine güvenirler. Onlar namazı hakkını vererek kılarlar ve kendilerine verdiğimiz rızıklardan cömertçe sarf ederler. Enfal 2-3
* Başlamak; O'nun adına, O'nunla, O'nun için... * Birlikte olamamak, yok olmaya mahkûm olmaktır * 12 Yıllık Eğitimde Zorunlu Olması Gereken 15 Ders * Kur’an En Doğru Olana İletir * Sorusu olmayanın 'sorun'u olur mu? * Sosyalizm neden demokrasiyle bağdaşmaz? * Cizye vergisi nedir, kimden alınır? (Video) * TÜRKİYE ve LİDER neden “Emperyalistlerin” hedefinde ! * ‘Türkiye Ekseni’nde ‘Acımasız Direniş’ hatları kurulmalı.. * Haritaları yırtacağız

SON DAKİKA

ANA SAYFA

SİTENİZE EKLEYİN

RADYO DİNLE

Linkler

GENÇ BİRİKİM DERGİSİ

HAKSÖZ DERGİSİ

UMRAN DERGİSİ

VUSLAT DERGİSİ

İKTİBAS

YORUM DERGİSİ

İSLAMİ YORUM

AHMET VAROL

ANALİZ MERKEZİ

ANSAR DE

AYETLER COM

DENİZ FENERİ

DÜNYA BÜLTENİ

Enfal de

FİLİSTİN ENFORMASYON MERKEZİ

HABER VAKTİ

HAYRETTİN KARAMAN

KUDUS YOLU

M.ENGİN NOYAN

MAZLUMDER

MUSTAFA İSLAMOĞLU

Süleymaniye Vakfı

TEFSİR DERSLERİ

TEVHİD HABER

TEVHİDE DOĞRU

TİME TÜRK

İ H H

YARDIMELİ DERNEĞİ

İKRA İSLAM

İLKAV

İSRA HABER

Özçgün Duruş

ÖZGÜR DER

GIDA AMBARI

SAAT KAÇ

T.C. Kimlik Numarası

STAR

YENİ AKİT

YENİ ŞAFAK

ADANA BARIŞ RADYO

ADANA RADYO HAYAT

AKSARAY KENT FM

ANKARA DENGE RADYO

ANKARA HEDEF RADYO

ANKARA RADYO VAKİT

ANTALYA DİLARA FM

BATMAN GENÇLİK FM

BURSA ÇINAR RADYO

BURSA RAHMET FM

ÇORUM ÇAĞRI FM

DİYARBAKIR ÇAĞRI FM

DİYARBAKIR NUR RADYO

ERZİNCAN GÖKSU FM

ISPARTA DİLARA FM

KARAMAN GSRT FM

KAYSERİ ART FM

KAYSERİ ARİFAN RADYO

KAYSERİ FURKAN RADYO

KAYSERİ RADYO AS

KAYSERİ ŞAFAK RADYO

KIRIKKALE ANADOLU FM

KIRŞEHİR GENÇLİĞİN SESİ FM

KOCAELİ ANADOLU RADYO

KOCAELİ MESAJ FM

KONYA GENÇLİK FM

KONYA RADYO EN

KONYA RİBAT FM

KONYA İSRA FM

MALATYA SELAM RADYO

MARDİN CEMRE RADYO

MUŞ RADYO 1071

NİĞDE UMUT FM

SAKARYA HİLAL FM

SİVAS RADYO GÜNEŞ

SİVAS RADYO HİLAL

URFA RADYO MEDYA

URFA RADYO MEGA

İÇEL ÇAĞRI FM

İÇEL İSTİKLAL RADYO

İRİP RADYO

İSTANBUL MARMARA FM

İSTANBUL MORAL FM

İSTANBUL RADYO MEKTUP

İSTANBUL ÖZEL FM

İZMİR RADYO BAŞAK

24 HABER TV

ÇAĞRI TV

HİLAL TV

KANAL A

TGRT HABER

TV NET

ÜLKE TV

Namaz Vakitleri

8 Kasım 2010 dan beri

Bugün 189843
Toplam 400226268
En Fazla 606285
Ortalama 153933
Üye Sayısı 125
Bugün Üye Olan 0

Din de Merkez Kim? Pavlus mu İsa mı?

Pavlus’un İsa anlayışını incelerken mutlaka üzerinde durulması gereken son bir nokta da Pavlus tarafından geliştirilen dinsel gelenekte kimin izlenecek, örnek ve ölçü alınacak şahsiyet olduğu konusudur. İnsanlara öğretilerini sunarken Pavlus, kimi ön plana çıkarmaktadır; kendisini mi yoksa İsa’yı mı? Şüphesiz bunun cevabı,
2017-11-20 - 14:36

Din de Merkez Kim? Pavlus mu İsa mı?

 

 
Pavlus’un yazılarında, kendisine yönelik tanımlamaları dikkat çekicidir. O, -yukarıda da değindiğimiz gibi- kendisinin bir seçkin, bir seçilmiş olduğunu belirtir. Daha ana rahmindeyken Tanrı tarafından seçilip görevlendirilmiş ( Gal. 1:15-16 ); İsa Mesih ve Baba Tanrı aracılığıyla elçi olarak atanmıştır ( Gal. 1:1-2). Şam vizyonundan itibaren sık sık Mesih ile irtibat kurmuş ve bu şekilde insanlara tebliğ ettiği tüm öğretileri Mesih’ten ya da Ruh’tan almıştır. Dolayısıyla onun misyon hareketi ya da öğretilerinin vaazı kutsal ruhun gücüyle, çeşitli mucizelerle desteklenen tanrısal işaretlerin yardımıyla gerçekleşmektedir (1 Kor. 12:28; Rom. 15:19).
Mektuplarında Pavlus, Mesih’i örnek aldığını ve onu kabul ettiğini söyler (1 Kor. 11:1; Gal. 4:14). Yukarıda tartıştığımız gibi, Mesih tarihsel İsa değil gökte Pavlus’a görünen ve daha sonra onunla iletişimi sürdüren metafizik tanrısal bir varlıktır; insanlığın tanrısal kurtarıcısıdır. Bu tanrısal kurt darıcı, Pavlus’un düşüncesine göre her ne kadar tarihsel İsa’nın şahsında bir zamanlar bedenleşmiş olsa da onun Mesihliğiyle ilgili tezahürler çarmıh olayı sonrası başlar. Dolayısıyla Mesih, insan bedeninde yaşayan ve ölen İsa boyutuyla belki tarihsel bir varlık olarak algılanabilir. Bu nedenle Pavlus tarihsel İsa’nın yaşantısına, muhtemelen Helenistlik cemaatten aldığı duyuma dayalı bir iki değini hariç hemen hiç söz etmez ve onun yaşamının örnek alınması noktasında hiçbir düşünceye yer vermez. Tam tersine o, bir ifadesinde bedenen (tarihsel olarak) yaşayan İsa’nın adeta devrini doldurduğunu ve kendilerini İsa’yı artık bu şekilde tanımadıklarını belirtir. Bununla onun, tarihsel İsa’nın yaşamı ve tebliğinin, kendileri için bağlayıcı olmadığı argümanını dile getirdiği açıktır. Öte yandan, Mesih’i örnek aldığını söyleyen Pavlus’un bu örnekliği neye dayanmaktadır? Zira o, Mesih’in kendisine metafizik boyutta göründüğünü ve mesajı ilettiğini iddia etmektedir. Dolayısıyla örnek aldığı Mesih’le ilgili söyleminin yegane kaynağı da kendisi olmaktadır.
 

Peki Pavlus, yegane kaynağı kendisi olsa bile cemaatini Mesih’e uymaya ve onu örnek almaya mı çağırmaktadır? Bu soruya verilecek cevap pek olumlu değildir. Gerçi Pavlus, Efeslilere mektubunda geçen bir ifadesinde cemaatine “Tanrıyı örnek alın” demektedir. Ancak ifadenin devamında bunu kendi Mesih doktrini ile irtibatlandırmakta ve Mesih’in insanları sevdiği ve bu yolda kendisini Tanrıya kurban olarak sunduğu gibi onların da ( cemaatinin de) sevgi yolunda yürümelerini istemektedir (Efes.. 5:1-2). Dolayısıyla burada örnek alınmasını istediği şey, kendi Mesih doktrinidir. Aynı durum 1 Sel. 1:6’daki ifadesi içinde geçerlidir.
 

Diğer taraftan Pavlus, mektuplarında her zaman kendisinin örnek alınmasını ısrarla vurgulamaktadır. Cemaatini “kendisini örnek almaya”, “kendisi gibi olmaya” çağırmakta ( 1 Kor. 4:16; Gal. 4:12; Filip. 3:17; 2 Sel. 3:7), “ben Mesih’i örnek aldığım gibi siz de beni örnek alın” (1 Kor. 11:1) demektedir. Bu örnek alma yalnızca inanç bağlamında değil yaşam tarzında da geçerlidir. Örneğin o, evlilik konusunda bütün insanların kendisi gibi olmalarının iyi olacağını ifade etmektedir (1 Kor. 7:7). Filipilere mektubunda ise şunları söylemektedir:

Benden öğrendiğiniz, kabul ettiğiniz, işittiğiniz, bende gördüğünüz ne varsa, onu yapın. O zaman esenlik veren Tanrı sizinle olacaktır ( Filip. 4:9).

Hatta Pavlus, yalnızca örnek alınmasını istemekle kalmamakta, insanların “tanrının bir meleğini” ya da “İsa Mesih’i” kabul ettikleri gibi kendisinin de o şekilde kabul edilmesine vurgu yapmaktadır (Gal. 4:14).

Pavlus’un mektuplarında, kendisine ilişkin tanımlamalarında onun güçleri ve nitelikleri ilahi kökenden kaynaklanan şeyler olarak değerlendirilir; dolayısıyla bunlar herkesin ulaşabileceği özellikler olarak görülmez. O, bir elçidir, Havaridir, seçkindir; Havariliği vahiyle gerçekleşmiştir ( Gal. 1:1, 15-16; 1 Kor. 1:1; Rom. 1:1). Onun yaydığı mesaj, tanrısal kökenlidir ( 1 Kor. 11:23; Gal. 1:11-12) ve o bu mesajı Mesih’in yetkisiyle insanlara iletmektedir (1 Sel 4:2). Bu nedenle, bu mesaja karşı çıkmak ya da bunu reddetmek Tanrıya karşı çıkmakla eş değerdir. Nitekim o, herhangi bir kimse hatta “gökten bir melek bile” insanlara bildirdiği bu mesaja ters düşen bir mesaj bildirse, ona lanet etmektedir (Gal. 1:8-9).

Bütün bu yaklaşımlarıyla Pavlus, karizmatik kimliği için gerekli uygun altyapıyı hazırlamaya çalışmakta ve örnek aldığını iddia ettiği Mesih’ten ziyade kendisini öne çıkarmaktadır. Diğer taraftan kendisinin Mesih’i ne kadar örnek aldığı da Bouttier’in söylediği gibi (Bouttier,Christianity according to Paul.s.56.) belirsizdir. Pavlus’un öğretilerinde örnek alınması gereken merkezi şahsiyet olarak kendisini ön plana çıkarması, esasen başarılı olabilmesi için kaçınılmaz bir durumdu. Zira, yaşadığı dönemde tarihsel İsa’yla birlikte olan ve onun söz ve davranışlarını ilk elden bilen tanıyan İsa’nın Havarileri ve diğer İsa takipçileri vardı. Bunların tarihsel İsa’nın mesajı doğrultusunda temsil ettikleri öğretilerin dışında, İsa’nın tanrısallaştırılmasını esas alan Tanrı Oğlu Rab İsa Mesih doktrinini savunan Pavlus bu fikirlerini elbette tarihsel İsa’nın yaşantısına dayandıramazdı. Dolayısıyla onun, cemaatine örnek yaşam tarzı olarak İsa’nın yaşamını salık vermesi, kendi öğretilerini savunulabilmesi karşısında aleyhte bir şey olurdu. Bu nedenle Pavlus, kaynak olarak tarihsel İsa’yı değil vizyonlarla kendisine göründüğünü ileri sürdüğü metafizik varlık Mesih’i esas aldı ve hitap ettiği insanlara Mesih’in vahyine mashar olan ve bunu yayan kişi olarak kendisine uymalarını her açıdan kendisini izlemeyi öğretti.   

Değerlendirme

Günümüze miras bıraktığı değer ve düşünceleri ve temsil ettiği dinsel geleneğin oluşup yaygınlaşması için yaşamında gösterdiği büyük gayret nedeniyle Pavlus, bugün din tarihinde haklı bir yere ve şöhrete sahiptir. O, Şam vizyonu sonrası yaşamının yaklaşık son 30 yılını öğretilerini yayma çalışmalarına adayan ve öğretilerini yayma konusunda hiçbir fedakarlıktan kaçınmayarak çeşitli güçlüklere göğüs geren bir şahsiyettir.

Günümüz Hıristiyanlığının temel dogma ve düşüncelerinin geri planında Pavlus’un yaklaşımları yatmaktadır. Onun Kristosentrizmi, kurtuluş ve eskotoloji anlayışı, kozmolojisi, tanrısal hukuk ve egemenlik kavramlarına getirdiği yorumlar ve benzeri düşünceleri, günümüz Hıristiyan geleneğinin oluşup gelişmesinde temel rol oynamıştır. Bir bütün olarak Hıristiyanlık geleneğine ve değerlerine baktığımız zaman, gerek inanç ve öğretiler gerekse ritüeller açısından hemen her alanda Pavlus’un bakış açısını görmek mümkündür. Bu nedenle Pavlus, Hıristiyanlık tarihinin en önemli siması, hatta Hıristiyan dinsel geleneğinin hemen her alanına damgasını vuran merkezi bir figürdür.

Bir bütün olarak değerlendirildiğinde Hıristiyanlık, Pavlus tarafından geliştirilen bir din olarak karşımıza çıkar. Gerçi, Pavlus öncesi dönemde Hıristiyanlığını olmadığını, böylesi bir dinsel harekete o dönemde rastlanmadığını ve bu geleneğin ancak Pavlus’la birlikte ortaya çıktığını söylemek zordur. Zira, Yeni Ahit kaynaklarından hareketle, Antakya yöresindeki bazı Mesih öğretisi yanlılarının faaliyetleri nedeniyle oluşan cemaate Hıristiyanlar adı verildiğini ve Pavlus öncesi dönemde Roma, Korint, Efes ve benzeri çeşitli yerleşim merkezlerinde faaliyet gösteren Helenistlik İsa cemaatinin varlığını bilmekteyiz aynı şekilde Antakya’da Barnaba, Şam’da Hananya, Roma, Korint ve Efes’de Akvila, Priskila ve Apollos  gibi çeşitli misyonerlerin bu dönemde Mesih öğretisi çerçevesinde faaliyetlerde bulundukları ve bir bakıma Pavlus’un çalışmalarına uygun zeminin oluşturulmasında önemli rol oynadıkları da bilinmektedir. Dolayısıyla Mesih öğretisine dayalı Hıristiyanlık hareketinin, Pavlus öncesi dönemde filizlendiği kesindir. Ancak bu filizi, görüş, düşünce ve yorumlarıyla besleyip büyüten ve onu 30 yılı aşkın çalışmalarıyla olgun bir dinsel gelenek halinde geliştirip sonraki nesillere aktaran kişi Pavlus’tur. O, yaşadığı dönemde Helenistik İsa cemaati tarafından savunulan inanç ve değerleri alarak kendi bakış açısı ve yorumları çerçevesinde değerlendirmiş ve böylelikle günümüz Hıristiyanlığının şekillenmesini sağlamıştır.

Çoğu kimsenin sandığının aksine tarihsel İsa ya da Miladi takvimin başlarında yaşayan İsa ise ne Pavlus’un öğretilerinde ne de bu öğretiler etrafında gelişen Hıristiyanlıkta merkezi bir figürdür. Tarihsel İsa, çağdaşı Yahya gibi insanın kötülüğün tahakkümünden kurtarılması, şeytanın yeryüzündeki saltanatının/egemenliğinin son bulması ve Tanrının, insan inanç, düşünce ve davranışlarına egemen olması mesajı yayan ve yaklaşan hesap günü konusunda halkı uyararak onları tövbeye ve Tanrıya imana davet eden bir kimsedir. O, eskatolojik bir elçi/uyarıcı, Tanrının birliğine, üstünlüğüne ve mutlak egemenliğine inan bir muvahhid ve toplumdaki sosyal çöküşe, elitler ve din adamı hegemonyasına karşı bir sosyal devrimcidir.

Diğer taraftan, Pavlus’un öğretilerinde yer alan merkezi figür Mesih İsa’dır. Mesih İsa, varlık öncesi var olan tanrısal bir figürdür; Tanrı Oğlu’dur; insanlığın ilahi kurtarıcısı olan Rab’dir. İnsanlığın hukuk-günah-ölüm kısırdöngüsünden kurtarılması amacıyla bedenleşen, sonra ölen ve yeniden dirilen bir tanrısal varlıktır; görünmez Tanrının görüntüsüdür. İleride, insanlığın kurtuluşuna yönelik ilahi planı gerçekleştirmek üzere yeniden yeryüzüne gelecektir. Pavlus tarafından ön plana çıkarılan bu Mesih figürünün gerek varoluşsal gerekse fonksiyonel açıdan tarihsel İsa ile bir ilişkisi yoktur. Dolayısıyla Pavlus’un öğretilerinde tarihsel İsa’nın yaşantısına ve yaşamında temsil ettiği mesajına fazla yer verilmez. Zira önemli olan, çarmıh hadisesi sonrası dönem ve bu döneme damgasını vuran Mesih’tir. Pavlus, bu tanrısal varlık tarafından elçi olarak seçilmiş ve ilahi sır olan Mesih sırrı ona vahiy aracılığıyla bildirmiştir. Pavlus’ta olduğu gibi, Pavlus’un düşünsel mirası olarak günümüze kadar gelen Hıristiyanlıkta da merkezi figür Tanrı Oğlu İsa Mesih’tir. Hıristiyan geleneğinin temel dogmaları bu Mesih inancı temelinde gelişip şekillenmiştir.

Farklı mezhepleri bir bütün olarak ele alındığında, bağlıları yönünden günümüzdeki en yaygın dinsel gelenek olan Hıristiyanlığın iyi anlaşılıp tahlil edilmesinde, bu dinin teşekkül edip geliştiği Miladi ilk yüzyılların ve bu bağlamda Pavlus araştırmalarının önemi büyüktür. Pavlus teolojisi ve etiği üzerine yapılacak müstakil çalışmalar, Hıristiyan inanç ve öğretilerinin daha iyi kavranmasını sağlarken; Pavlus’un içinde yaşanılan sosyal-siyasal çevreye yönelik düşüncelerini ve otorite anlayışını konu edinen çalışmalar ise günümüz Hıristiyan toplumlarının sosyal-siyasal yapılarını irdelemeye yardımcı olacaktır.
 
 
 
 
Prof. Dr. Şinasi Gündüz, Pavlus/Hıristiyanlığın Mimarı, Ankara Okulu Yayınları, Ankara 2001.medeniyetmektebi.org 

Keyword : radyo vakit - şinasi - gündüz - venhar -
Bookmark and Share
 

DİĞER HABERLER

Sorusu olmayanın 'sorun'u olur mu?
- Müslüman/muhafazakâr çevrenin en zayıf olduğu katman burası… Evvelâ, yeterli sayıda entelektüeli yok! Eldekilerin “kültürel sermaye”si ise zayıf. Bu
Soçi’deki üçlü zirve: ABD gider, PKK ortada kalır
Birinci Dünya Savaşı döneminde Lübnan’dan Filistin’e ve Arap Yarımadasına, Irak’tan Afganistan’a uzanan coğrafyada dünya tarihinin en keskin istihbara
PKK-DEAŞ ortaklığı: Muhafazakar, İslamcı kimlikli kriptolar bile var..
ABD, PKK/PYD ve DEAŞ arasındaki bütün kirli ilişkiler, bütün kanlı ortaklıklar gün yüzüne çıkıyor. ABD ile terör örgütleri arasındaki ortaklığın en çi
Bizim için sadece ‘Türkiye ekseni’ vardır!
Türkiye; 2023’e, içeride bütün çatışma alanlarını ortadan kaldırarak girmek zorunda. Cumhuriyet döneminin keskin, yıpratıcı, çözücü ve dışarıdan yönet
Savaşı İslâm’ın kalbine taşıyorlar
İsrail her an Güney Lübnan’a saldırabilir. Suudi Arabistan aynı anda Yemen’e girebilir. İran, hesap bozucu biçimde, İsrail saldırma- ya fırsat bulamad
Irak'ta Türkmenlerin siyasi gücü artıyor
Irak Kürt Bölgesel Yönetimi'nde (IKBY) 25 Eylül 2017’de yapılan tartışmalı referandum sonrası Irak siyasetinde dengeler bir anda değişti. Irak siyaset
"ABD ve İsrail bir ‘cephe’ kuruyor
Suudi Arabistan’daki iç siyasi tasfiyeyi, büyük hesaplaşmayı çok ciddiye alın. Hem S. Arabistan’ın geleceği için, hem bütün bölgenin geleceği için, he
Avrupa parçalanır, Türkiye daha da büyür! İ
Katalonya’nın bağımsızlık ilanı sadece İspanya’yı bölmekle kalmadı, Avrupa’nın etnik fay hatlarını harekete geçirdi. Artık hiç kimse, hiçbir güç Avrup
'Kimse bu millete esaret zinciri vuramaz'
Daha önceki darbelerde içinde La Havle çeken milletimiz, bu defa özgürlüğüne ve devletine sahip çıkmak için sokaklara ve meydanlara inmiştir. 'Millet
Sadakati menfaatine bağlı olanlar
Dostluğu mezara kadar olanlar var, pazara kadar olanlar var. Bu pazara kadar dost olanlardan (görünenlerden) Allah’a sığınmak gerekiyor. Arkadaş, dos
1 - ‘Türkiye Ekseni’nde ‘Acımasız Direniş’ hatları kurulmalı..
2 - Haritaları yırtacağız
3 - TÜRKİYE ve LİDER neden “Emperyalistlerin” hedefinde !
4 - Cizye vergisi nedir, kimden alınır? (Video)
5 - Sorusu olmayanın 'sorun'u olur mu?
6 - Başlamak; O'nun adına, O'nunla, O'nun için...


Abdullah Yıldız

Kalbimiz Camide Cami Kalbimizde

31/10/2017 - 14:29

Abdullah Yıldız
Abdurrahman Dilipak
Abdülaziz Kıranşal
Ahmed Kalkan
Ahmet Kekeç
Ahmet Varol
Ahmet Taşgetiren
Akif Emre
Ali Kaçar
Ardan Zentürk
Ali Karahasanoğlu
Atasoy Müftüoğlu
Cihan Aktaş
Coşkun Uzun
Fatma Tuncer
Hamza Er
Hayrettin Karaman
Halime Kökçe
Hamza Türkmen
Hamdi Akan
Hikmet Ertürk
Hüseyin Gülerce
Hüseyin Bülbül
Hüseyin Alan
Ibrahim Karagül
Ismail Kılıçarslan
Kemal Öztürk
Kenan Alpay
Kemal Songür
Mehtap Yılmaz
Mehmet Durmuş
Merve Şebnem Oruç
Mustafa Çelik
Mustafa İslamoğlu
Mustafa Armağan
Mustafa Bozacı
Nedret Ersanel
Osman Atalay
Ramazan Kayan
Sevtap Mendi
Selahaddin E. Çakırgil
Süleyman Seyfi Öğün
Sükrü Hüseyinoğlu
Tülay Demircan Koyuncu
Yakup Döğer
Yavuz Bahadıroğlu
Yıldıray Oğur
Yiğit Bulut
Türkiye'de Boşanma Sebebleri nelerdir?
Oy Kullan Sonuçları Göster

www.radyovakit.com sadece internet üzerinden yayın yapmaktadır.
© 2007 Tüm Hakları Saklıdır. İzinsiz ve kaynak gösterilmeden kullanılamaz.
Destek :
bilgi@radyovakit.com  |  Yazılım & Sistem Yönetimi : Networkbil.Net

Evden eve nakliyat Gaziosmanpasa Evden eve nakliyat Eyüp Evden eve nakliyat Sultangazi Evden eve nakliyat Bayrampasa Evden eve nakliyat Günesli Evden eve nakliyat Sirinevler Evden eve nakliyat Yenibosna Evden eve nakliyat Küçükçekmece Evden eve nakliyat Basaksehir Evden eve nakliyat