Yeni Üyelik - Şifremi Unuttum
Arama    
İNDİRİLEN DİN'E EVET, ÖTEKİ DİN'LERE HAYIR
* İmam Nikâhı * Kur'an'ı Yüreğinden Oku * Şimdi İran düşünsün * Ey Nefsim! Bir Daha Düşün! Gerçekten Müslüman mısın? * Kampüste Namaz Kılan Öğrencilere 'İnsanlık' Zinciri! (Video) * Ahraru’ş-Şam’ın Karargahına Bombalı İntihar Saldırısı * Büyük Kafkas Sürgünü ve Soykırımının 153'ncü yılı * Macaristan'da Osmanlı festivali | Foto * Evet nerede kalmıştık * Bu Yoldan Dönmeyeceğiz

SON DAKİKA

ANA SAYFA

SİTENİZE EKLEYİN

RADYO DİNLE

Linkler

GENÇ BİRİKİM DERGİSİ

HAKSÖZ DERGİSİ

UMRAN DERGİSİ

VUSLAT DERGİSİ

İKTİBAS

YORUM DERGİSİ

İSLAMİ YORUM

AHMET VAROL

ANALİZ MERKEZİ

ANSAR DE

AYETLER COM

DENİZ FENERİ

DÜNYA BÜLTENİ

Enfal de

FİLİSTİN ENFORMASYON MERKEZİ

HABER VAKTİ

HAYRETTİN KARAMAN

KUDUS YOLU

M.ENGİN NOYAN

MAZLUMDER

MUSTAFA İSLAMOĞLU

Süleymaniye Vakfı

TEFSİR DERSLERİ

TEVHİD HABER

TEVHİDE DOĞRU

TİME TÜRK

İ H H

YARDIMELİ DERNEĞİ

İKRA İSLAM

İLKAV

İSRA HABER

Özçgün Duruş

ÖZGÜR DER

GIDA AMBARI

SAAT KAÇ

T.C. Kimlik Numarası

MİLLİ GAZETE

SABAH

STAR

YENİ AKİT

YENİ ASYA

YENİ ŞAFAK

ADANA BARIŞ RADYO

ADANA RADYO HAYAT

AKSARAY KENT FM

ANKARA ARİFAN RADYO

ANKARA DENGE RADYO

ANKARA HEDEF RADYO

ANKARA RADYO VAKİT

ANTALYA DİLARA FM

BATMAN GENÇLİK FM

BOLU ŞAFAK FM

BURSA ÇINAR RADYO

BURSA RAHMET FM

ÇORUM ÇAĞRI FM

DİYARBAKIR ÇAĞRI FM

DİYARBAKIR NUR RADYO

ERZİNCAN GÖKSU FM

ISPARTA DİLARA FM

KARAMAN GSRT FM

KAYSERİ ART FM

KAYSERİ ARİFAN RADYO

KAYSERİ FURKAN RADYO

KAYSERİ RADYO AS

KAYSERİ ŞAFAK RADYO

KIRIKKALE ANADOLU FM

KIRŞEHİR GENÇLİĞİN SESİ FM

KOCAELİ ANADOLU RADYO

KOCAELİ MESAJ FM

KONYA GENÇLİK FM

KONYA GÖZYAŞI FM

KONYA RADYO EN

KONYA RİBAT FM

KONYA İSRA FM

MALATYA SELAM RADYO

MARDİN CEMRE RADYO

MUŞ RADYO 1071

NİĞDE UMUT FM

SAKARYA HİLAL FM

SİVAS RADYO GÜNEŞ

SİVAS RADYO HİLAL

URFA RADYO MEDYA

URFA RADYO MEGA

İÇEL ÇAĞRI FM

İÇEL İSTİKLAL RADYO

YOZGAT UFUK FM

İRİP RADYO

İSTANBUL AKRA FM

İSTANBUL MARMARA FM

İSTANBUL MORAL FM

İSTANBUL RADYO MEKTUP

İSTANBUL ÖZEL FM

İZMİR RADYO BAŞAK

24 HABER TV

ÇAĞRI TV

HİLAL TV

KANAL 7

KANAL A

TGRT HABER

TV 5

TV NET

ÜLKE TV

Namaz Vakitleri

8 Kasım 2010 dan beri

Bugün 84310
Toplam 371565211
En Fazla 606285
Ortalama 153729
Üye Sayısı 124
Bugün Üye Olan 0

Kur'an'ı Kerim'e göre Kabir Azabı var mı?

İslam alimleri Kur’an’daki ayetlerin kabir azabına delaletlerindeki zannîlik dolayısıyla bu konuda en sağlam delilleri hadislerden getirmişlerdir. Müellif tamamen gaybi alana delalet eden kabir azabı hakkında, hadisler- den getirilen delilleri vermeden önce “Hz.
2017-05-22 - 16:34

KUR’ANI KERİME GÖRE KABİR AZABI VAR MI?

 

Gayb alemi insanların akıl ve duyularının dışında kalan bir varlık alanıdır. Ancak insanoğlu yaratılışının bir gereği olarak, bilinmeyen ve görünmeyen bu alana ilgi duymuş ve bunun sonucunda farklı gayb telakkileri ortaya çıkmıştır. Kur’an’ı Kerim’de gaybın bilgisinin sadece Allah katında olduğu, ancak Allah’ın dilediği kadarını insanlara bildireceği beyan edilmektedir.1 İnsanın ölümüyle başlayıp mahşerdeki dirilişe kadar devam edecek olan kabir hayatı, gayb alemi içerisinde değerlendirilen konulardan bir tanesidir. Tamamen gayb alemine taalluk eden bu konuda İbn Kayyim elCevziyye, İbn Receb, Suyuti gibi alimler müstakil eserler telif etmişler, İbn Teymiyye, Gazâlî, Taftazânî ve İbn Hazm gibi alimlerde bu konuya eserlerinde değinmişlerdir.

Kabir hayatının mahiyeti, ruhun konumu, kabirde sorgulanma, azap görme, mükafatlanma, azap veya mükafatın bedeni veya ruhi oluşu gibi konularda İslam alimleri değişik görüşler ileri sürmüşlerdir. Bu görüşleri kabir azabını kabul edenler ve etmeyenler olmak üzere iki ana başlık altında toplamak mümkündür. Hâriciler, bir kısım Mutezile ve Şia bilgini istisna edilecek olursa kelamcıların büyük çoğunluğu kabir hayatında azabın vuku bulacağı konusunda hemfikirdirler. Tanıtımını yapmaya çalıştığımız “Kur’ân’ı Kerîm’e Göre Kabir Azabı Var mı?” başlıklı bu eserde âlimlerin kabir azabına delil saydığı ayet, hadis ve rüyalar detaylı bir şekilde incelenmiştir. Müellif Okuyan, eserinde, İslam tarihinde bu konuda ortaya konan yaklaşımları ele alıp Kur’an’ın ilkeleri ve mantığı çerçevesinde kritiğe tabi tutmuş ve sonuçta iddia edildiği gibi kabir azabının olmadığına, azabın kıyametin kopmasını müteakip gerçekleşecek olan hesaptan sonra olacağına kani olmuştur.

İslam geleneğinde Eş’arî, Nesefi, Taftazânî, Gazalî, İbn Hazm, İbn KayyimHata! Yer işareti tanımlanmamış. el-Cevziyye, Suyuti, Kadı Abdulcebbâr gibi alimler kabir azabının varlığını kabul etmişler ve bu görüşlerine Kur’an’dan ve Hadis’ten birçok deliller getirmişlerdir. En‘âm 6/93, Tevbe 9/101, Meryem 19/15, Tâhâ 20/124, Secde 32/21, Mü’min 40/11, 46, Câsiye 45/21, Tûr 52/4547, Vâkı‘a 56/83-96, Nûh 71/25, Fecr 89/27-30, Tekâsür 108/1-8 ayetler, alimlerin kabir azabına delil gösterdikleri başlıca ayetlerdir. Müellife göre kabir azabına delil sayılan bu âyetler, aslında böyle bir azabın delili olabilecek konumda değillerdir. Bunlardan en önemlileri Mü’min 46 ve Secde 21’dir. Mü’min 46’da “sabah-akşam ateşe sunulma” işleminden maksat, dünyada iken onlara yapılan nasihatler olabilir. Zira, dindarlar sabah-akşam onlara özendirme, yani teşvik; sakındırma, yani korkutma anlamında hatırlatmalarda bulunduklarında ve onları Allah’ın azabıyla korkuttuklarında da onlara ateş arz olunmuş oluyordu zaten. Buradaki ateşe sunulma, onların iktidarı kaybetme, kıtlık, felaket gibi dünyada uğratıldıkları çeşitli sıkıntılar anlamına gelmektedir. (*)Secde 21’deki “yakın azap” da insanlar gerçeğe geri dönsünler diye onlara sunulan çeşitli dünyevi sıkıntılardır (s. 446). Müellif kabir azabına delil gösterilen diğer ayetleri de mukayeseli bir şekilde incelemiş ve gerek ayetlerin mefhumundan gerekse müfessirlerin bu ayetlerin kabir azabına delaletleri noktasındaki ihtilaflarından hareketle Müslümanların zihninde çok önemli bir yer işgal eden kabir azabının, önyargılı bir bakış açısıyla ve zorlama te’villerle ispatlanmaya çalışıldığını savunmuştur (ss. 171-215)

Yukarıda da belirttiğimiz gibi İslam alimleri Kur’an’daki ayetlerin kabir azabına delaletlerindeki zannîlik dolayısıyla bu konuda en sağlam delilleri hadislerden getirmişlerdir. Müellif tamamen gaybi alana delalet eden kabir azabı hakkında, hadislerden getirilen delilleri vermeden önce “Hz. Peygamber ve Gayb” adlı bir başlık açmış ve gaybı sadece Yüce Allah’ın bildiğini, Hz. Peygamber’in gaybı bilemiyeceğini, Peygamber’e bildirilen gaybın sadece vahiyle sınırlı olduğunu ve bu konuda Peygamber’e söz söyletmenin Peygamber’e yönelik aşırı yüceltmeci anlayışın ürünü olduğunu ifade etmiştir (ss. 244-259). Âlimlerin, kabir azabı hakkındaki rivayetlerin manen mütevatir oldukları iddiasına Kırbaşoğlu’nun Hadis Metodolojisi2 adlı eserinden uzun bir alıntı yaparak cevap veren müellif,mütevatir kavramının içinin ne ile dolu olduğunun belli olmadığını, hadisleri kabul etmede tek kriterin Kur’an’a arz olduğunu, hadisleri esas alıp Kur’an’ı değil, Kur’an’ı esas alıp hadisleri değerlendirmek gerektiğini vurgulamıştır (ss. 260-267). Bu noktada İmam-ı A’zam Ebû Hanîfe’nin rivayetlere yaklaşım tarzını3 örnek veren müellif bu noktada referansının Ebû Hanife olduğunu belirtmiştir (ss. 267269). Bunun ardından müellif kabir azabına delil getirilen hadisleri ele almış ve bu rivayetlerin çelişkilerle dolu olduğunu, Kur’an’a uygun olmadığını ve dolayısıyla kabir azabına delil olamayacaklarını ileri sürmüştür (ss. 218-297)

Kabir azabını kabul eden âlimlerin ayet ve hadislerin yanında ileri sürdükleri diğer bir delil de kabir azabının varlığına dair nakledilen rüyalardır. Rüyalarında, ölen yakınlarının hallerini gören kişilerden nakledilen rivayetlerden birkaç örnek veren müellif böyle önemli bir konuda rüyaları delil olmak için yeterli görmemektedir (ss. 301-304).

Müellifin eserinde önemle vurguladığı hususlardan biri de Kur’an’da hayatın dünya ve ahiret hayatı olmak üzere ikiye ayrıldığı ve üçüncü bir hayattan bahsedilmediği, eğer kabir azabını kabul edersek bunun üçüncü bir hayat anlamına geleceği, bunun da Kur’ânî açıdan sağlıklı bir yaklaşım olmayacağıdır. Müellif, ölen için saatin durdurulduğunu, ruhların Allah katında olduğunu, kıyamette sûra üfürülmesiyle ruhların bedenlere dönerek diriltileceklerini ve bu aşamadan sonra hesabın başlayacağını iddia etmektedir (s. 469).

Müellifin eserinde detaylı bir şekilde üzerinde durduğu diğer bir konu da kıyametin kopmasıyla başlayan âhiret süreci hakkındaki değerlendirmelerdir. Müellif Kur’an’da ahiret ile alakalı ayetleri tasnif ederek ahiret sürecini; diriltilme, toplanma, Allah’ın huzuruna çıkartılma, bilgilendirilme, sorgulanma, yargılanma, mükafat verilme veya azap edilme şeklinde yedi safhada değerlendirmiştir. Bu bölümde Kur’an’da ahiret süreci ile alakalı kelimeleri sistematik bir şekilde tahlil eden müellif sorgulanma aşamasında Peygamberlerin ve meleklerin sorgulanmasını ve bu sorgulamanın anlamını, yargılanma aşamasında suçluların amel defterleri hakkındaki değerlendirmelerini, pişmanlıklarını, itiraflarını, cehennemliklerin birbirlerini suçlamalarını ve Allah’tan birbirleri hakkında azap artırım isteklerini ayetler ışığında açıklamıştır. Yargılanma aşamasından sonra cennet ve cehennem hayatının başlayacağını ve cennet cehennemin de o zaman faaliyete geçeceğini belirtmiştir (ss. 320441).

Özetle müellif bu çalışmasında, gaybi alana taalluk eden kabir azabı gibi ihtilaflı bir meseleye farklı bir bakış açısıyla yaklaşmaktadır. Eserde kabir azabı hakkında gelenekte ortaya çıkan görüşler ve bu görüşlere Kur’an’dan ve Hadis’ten getirilen deliller incelenmiş, Kur’an zaviyesinden bakıldığında bu delillerin kabir azabının var olduğunu söylemek için yeterli olmadığı, azap ve mükafatın yeniden dirilme ile başlayan kıyamet gününden sonra olacağı ifade edilmiştir. Ciddi emek sarfedilen bu çalışmanın, bu alanda ülkemizde yapılan diğer çalışmalara önemli katkılar sağlayacağını düşünmekteyiz.

Dipnotlar:
1 Neml 27/65; Âl-i İmrân 3/179; Cin 72/26-27.
2 Hayri Kırbaşoğlu, Alternatif Hadis Metodolojisi, Ankara Okulu Yayınları, Ankara
2004, s. 103-104.
3 Nu‘mân b. Sâbit, İmam-ı A‘zam Ebû Hanîfe, el-‘Âlim ve’l-Müte‘allim, tercüme: Mustafa
Öz, İstanbul, 2002, 24-25.

(*) Biz [İSLAM ÜMMETİ HABER] olarak bu tür, iş’ari yorumları ve te’villeri doğru bulmuyoruz. Ayetteki “sabah-akşam” ifadesi, süreklilik ifade eder. Türkçede de bu anlamda kullanılmaktadır. Bu tür deyimler anlatımı kuvvetlendirici beyanlardır. “Seni, sabah-akşam burada görüyorum” diyen kişi bununla muhatabının sürekli olarak orada bulunmasını eleştirmektedir.
Ayette “fir’avnın, kıyamet gününde, sürekli azab ile cezalandırılacağı “söylenmekte ve Dünyada; firavn gibi Allahın altında -insanların üstünde kendilerini yücelten (rabblik iddia eden-Allah olduklarını iddia eden değil) kral, hükümdar ve yöneticilerin akibetleri anlatılmaktadır. Hiç şüphesiz, “Dileyen öğüt alır. Dileyende inkar eder.”

Kur’an’a göre hayat, dünya ve ahiret olmak üzere iki çeşit olduğu için azap da dünya ve ahirette olmak üzere iki çe?ittir. Ölülere hiçbir şey işittirilmeyeceği ve onlardan hiçbir şey duyulamayacağı Kur’an’da açıkça ortaya konulmuştur. Buna rağmen, geçmiş kültürlerin etkisinde oluştuğunu düşündüğümüz ve güvenilirlikleri son derece problemli olan rivayetleri esas alarak, ölmüş insanların kabirde cezalandırılmasına ya da ödüllendirilmesine inanmak Kur’an’a uygun bir kabul değildir.

“berzah” kelimesinin salt engel anlamına geldiğini, dolayısıyla ölüm sonrası ile uhrevî diriliş öncesini kapsayan bir döneme işaret etmediğini söylemek gerekir.
“berzah” Kur’an’da “iki şey (iki büyük su kütlesi) arasındaki engel” (25.Furkân 53; 55.Rahmân 19-20) ve “insanın ölüm sonrasında dünyaya geri dönmesine yönelik engel” (23.Mü’minûn 99-100) anlamında kullanılmıştır

 

Prof.dr.Mehmet Okuyan 
Etüt Yayınları, Samsun 2007, 485 s. (DİNBİLİMLERİ AKADEMİK ARAŞTIRMA DERGİSİ CİLT 10 SAYI 1 )


Keyword : radyo vakit - mehmet okuyan - iktibas -
Bookmark and Share
 

DİĞER HABERLER

Büyük Kafkas Sürgünü ve Soykırımının 153'ncü yılı
21 Mayıs 1864 'Büyük Kafkas Sürgünü'nün üzerinden bugün itibariyle 153 yıl geçti. Bu tarihten önce münferit göçler olsa da bu tarih büyük sürgünün res
Ana - Babaya Teşekkür etmek, ALLAH'a Teşekkür etmektir
Ana - Babaya Teşekkür etmek, ALLAH'a Teşekkür etmektir. Prof. Dr. Mehmet Okuyan
Ruanda soykırımı ve küresel güçler
20. yüzyılın ilk soykırımı Namibya’da Almanlar eliyle gerçekleşti. 1904-1909 yılları arasında yaklaşık 100 bin Namibyalı, Alman askerlerince katledili
Afrika'da İslam
Afrika’da İslam’ın dünü, bugünü ve yarını temasının işlendiği sempozyumda pek çok konuşmacı yer alarak kendi ülkelerindeki İslam tecrübesinden bahsett
Kırım Tatar sürgününün 73. yılı
Sovyetler Birliği lideri Josef Stalin'in çıkardığı kararname ile Kırım Tatarlarının 73 yıl önce vatanlarından bir gece içerisinde toplanarak tren vago
Trump’a son dakika 'Erdoğan' mektubu
Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan’ın Washington ziyareti öncesinde ABD Kongresi’nde bir grup Cumhuriyetçi ve Demokrat, Başkan Donald Trump’a Türkiye’ye dön
Millet ABD'yi tehdit görüyor
ABD, Türkiye’nin Suriye sınırındaki terör örgütü PKK/PYD’li teröristlere alenen mühimmat yardımı yapmayı sürdürüyor. Türkiye’nin PYD hedeflerine yönel
Filistin Yönetimi’nin Gazze Tutumu: Sebep ve İhtimaller
İslamî Direniş Hareketi’nin 2006 seçimlerini kazanmasından sonra Gazze ve Batı Yaka yeni bir sürece girdi.Bu dönemde Filistinliler, kendilerini temsil
'Baharat adası' Zanzibar eski günlerini özlüyor
Yüzyıllardır dünyanın ağzını tatlandıran baharatların yetiştirildiği, diğer adıyla "baharat adası" Zanzibar, bu ünü kazandığı günleri özlüyor. Yaklaş
Allah’ı Tanımak, Hayatı Anlamaktır
İnsan yeryüzüne teşrif ettiği andan itibaren zihninde hayatın anlamını anlama mücadelesini de başlatmıştır. Çünkü İlahi İrade insanın fıtratına yaşamı
1 - Kur'an'ı Yüreğinden Oku
2 - Evet nerede kalmıştık
3 - Şimdi İran düşünsün
4 - Kampüste Namaz Kılan Öğrencilere 'İnsanlık' Zinciri! (Video)
5 - Büyük Kafkas Sürgünü ve Soykırımının 153'ncü yılı
6 - Ey Nefsim! Bir Daha Düşün! Gerçekten Müslüman mısın?


Abdullah Yıldız

Suçlamayı Bırak, Bir Tohum Ek!

16/05/2017 - 12:37

Abdullah Yıldız
Ahmet Anapalı
Abdurrahman Dilipak
Ahmet Mercan
Ahmet Kekeç
Ahmed Kalkan
Ahmet Varol
Ahmet Taşgetiren
Akif Emre
Ali Kaçar
Ardan Zentürk
Ali Karahasanoğlu
Atasoy Müftüoğlu
Beşir Eryarsoy
Ceren Kenar
Cihan Aktaş
Coşkun Uzun
Dilek Buz
Ersoy Dede
Hamza Er
Hamdi Akan
Hayrettin Karaman
Hamza Türkmen
Halime Kökçe
Hikmet Ertürk
Hüseyin Alan
Hüseyin Gülerce
Hüseyin Bülbül
Ibrahim Karagül
Ismail Kılıçarslan
Ibrahim Sediyani
Kemal Songür
Kemal Öztürk
Kenan Alpay
Mehtap Yılmaz
Mehmet Durmuş
Merve Şebnem Oruç
Mustafa Bozacı
Mustafa Çelik
Murat Kayacan
Mustafa İslamoğlu
Mustafa Armağan
Nedret Ersanel
Osman Atalay
Osman Coşkun
Ramazan Kayan
Selahaddin E. Çakırgil
Süleyman Seyfi Öğün
Sükrü Hüseyinoğlu
Tülay Demircan Koyuncu
Taha Özhan
Yakup Döğer
Yavuz Bahadıroğlu
Yıldıray Oğur
Yiğit Bulut
Son Olayları Nasıl Değerlendiriyorsunuz
Oy Kullan Sonuçları Göster

www.radyovakit.com sadece internet üzerinden yayın yapmaktadır.
© 2007 Tüm Hakları Saklıdır. İzinsiz ve kaynak gösterilmeden kullanılamaz.
Destek :
bilgi@radyovakit.com  |  Yazılım & Sistem Yönetimi : Networkbil.Net

Evden eve nakliyat Gaziosmanpasa Evden eve nakliyat Eyüp Evden eve nakliyat Sultangazi Evden eve nakliyat Bayrampasa Evden eve nakliyat Günesli Evden eve nakliyat Sirinevler Evden eve nakliyat Yenibosna Evden eve nakliyat Küçükçekmece Evden eve nakliyat Basaksehir Evden eve nakliyat